Tuesday 30 June 2015

pengalaman ngeri di hospital

pagi tadi me agak hangin
tapi masih boleh tahan
coz puasa kan

alkisahnya
pagi tadi me ke hospital putrajaya
bawakla reference letter dari putrajaya
untuk check up kat sini plak

sampai kat kaunter pendaftaran
bagi salam
tanya dengan penuh sopan santun bagaila kita ni
dah xtau kan
kena la berbudi bahasa
jgn dok buat bodoh sombong

sekali makcik kat kaunter tu cakap
ni bukan reference letter
ni progress report
xboleh guna ni
dengan muka tenging
yela...hospital tu dia punya
aku tetamu je

me pun mula nak hangin
me cakap
saya xtaula...saya pg hospital sultanah bahiyah
minta refer letter
diaorg bg yg ni je kat saya
pastu dia kata
kt sini dia kata refer hospital kt kl
me pun explain la kt dia
me dah bgtau diaorg me transfer ke putrajaya
tapi telinga xmau nak dengaq dah sombong
pi tulis hospital kl plk
kan dah nyusahkan hidup me
kena ngadap makcik ni plk

pastu baru dia pi tnya doc dia kot
pastu come back
dgn statement
doc srh pg serdang or kl
dgn alsan kt situ tls hospital kl
pastu putrajaya xde pakar kardio
me nak repeat echo je pun
xpyh pakar bagai
kat hsb
ma je yg entertain me
pastu jmpk doc pelatih
pastu 10 kali jumpak
10 doc yg berbeza
10 kali kena cerita
sakit apa
padahal dlm sistem depa tu
semua ada tulis
malas baca

so pgla ke hospital serdang
cerita la apa yg berlaku
org kat kaunter tu cakap
ni refer letter la ni
me cakap
xtaula encik
dia pakai uniform putih
kita ni org biasa je
bodo2 saya pun
reti lagila baca apa yg dia tulis tu
tapi mls nk bertekak
mai je la serdang
xsmpai 30 minit
dah dapat tarikh appointment utk echo

benda simple ja
tapi suka buat bg susah
byk sgt birokrasi
bila org komplen gov servant
korang marah
tapi itula hakikatnya
tolong la bg servis yg baik
untuk rakyat
jgn pilih bulu
jgn pikir u ada kuasa
so nak berlagak camtu

masa kt hsb pun camtu jgk
me pegi kaunter
bgtau la dah tukar ke putrajaya
nak minta refer letter
makcik kat situ pun muka tenging gak
hat ni pakai baju biru
lg besaq la kan pangkatnya
baru kul 8 pagi kot
org lain pun puasa

dia wat bodo je
blh amik kad org yg dtg ptg line aku
okla...aku biar lg
coz aku xde appointment kan
pastu srh aku pg tnya blk kt blkg tu
bila tnya ....dia kata kena tanya doc dulu
pastu dia ke depan
aku pun ikut
pastu dia dok buat apa tah kt kaunter
me pun dudukla
xnak ganggu org buat keja kan

setelah dekat sejam dok tunggu
me pun tanya balik status kt kaunter tu
dia tnya td kad bg kt sapa
me ckp me xingtla
tp dia kat bilik blkg td
pastu yg muka tenging tu pun bgun crk rata
pastu dia mai
ckp kata diaorg dah bg kad n report kt me
me ckp...kalau dah bagi
saya nak tercongok buat apa kt sini
byk lg kja nak buat

yang paling xtahan
sorang makcik baju biru tu
siap srh me check dlm handbag
kot ada dlm tu
ingat aku alzhaimer ke apa
geram betul
last2 rupanya
ada sorang patient lagi
nama sama
diaorg bg report kt org tu la
pastu nak kata kat aku

kesimpulannya
mmg apa yg public dok komplen tu betul
as penjawat awam
tolong la bagi imej baik kat public
actually bukan penjawat awam je
semua org la
keja tu kan amanah
ikhlas la bila buat keja
jgn nak melepas batuk di tangga je
senyum itu sedekah
bersopan santun itu contoh akhlak yg baik
plzzzz la




No comments:

Post a Comment